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Dissertationsprojekt von Steffen Koch

Conceptual Re-engineering in Philosophy (Arbeitstitel)

Conceptual analysis was pre-dominant in 20th century analytic philosophy. Roughly, the goal of conceptual analyses is to provide answers to ‘What is X?’ questions by stating the individually necessary and jointly sufficient conditions for a given concept X. As such, it is an entirely descriptive enterprise. It should not come as a surprise that this enterprise leaves normative questions about the concepts we use unanswered. Recently, a number of philosophers working in different fields have started asking questions like ‘What should X be?’ or ‘Does X meet our legitimate purposes?’. These normative questions fall in the domain of conceptual re-engineering. Conceptual re-engineering aims to improve, rather than just describe, our conceptual apparatus. Even though philosophical methodology has gained a lot of prominence in recent years, there is still very little in the way of a general account of conceptual re-engineering.
The goal of my dissertation project is to take some steps towards closing this gap. In doing so, it addresses both a variety of internal and external questions about the method of conceptual re-engineering. The internal questions regard the metaphysical and normative basis of the method and include the following: What are concepts in the sense relevant for conceptual re-engineering? What does it mean to ‘change’ a concept? Is this even possible? Which features of a concept make it good or bad? What are the ways in which a concept can be deficient? The external questions regard the method’s broader impact as well as its relations to established philosophical methodology and include the following: What is the proper place for conceptual re-engineering in philosophy? To what degree is it already performed by actual philosophers of the present and the past? What is the relation between conceptual re-engineering and conceptual analysis?

 

Kurzbiographie

Steffen Koch beendete 2013 sein Bachelorstudium in den Fächern Philosophie, Geschichte und Altgriechisch an der Humboldt-Universität zu Berlin. Während seines Bachelorstudiums arbeitete er zunächst als studentischer Mitarbeiter in einem Forschungsprojekt des Wirtschaftshistorikers Adam Tooze (Yale), später als Mitarbeiter und Tutor bei Tobias Rosefeldt am Lehrstuhl für Klassische Deutsche Philosophie. 2014 absolvierte er dann ein einjähriges Masterstudium (M.Litt) in Philosophie an den Universitäten St Andrews und Stirling. Im Zuge seiner dortigen Masterarbeit entwickelte sich sein bis heute anhaltendes Interesse für philosophische Methodologie, insbesondere im Bereich der analytischen Erkenntnistheorie. Diese und andere Themen konnte er dann während eines erneuten Masterstudiums (M.A.) an der HU-Berlin vertiefen. Seine dortige Abschlussarbeit, eingereicht im März 2016, verteidigt die reliabilistische Wissensanalyse gegen den Vorwurf, den Mehrwert von Wissen gegenüber bloß zufällig wahren Überzeugungen nicht ausreichend erklären zu können. Während seines M.A. Studiums arbeitete er als studentischer Mitarbeiter am Lehrstuhl für Theoretische Philosophie bei Barbara Vetter an der HU Berlin. Für sein Bachelor- und Masterstudium an der HU wurde er mit Preisen für herausragende Leistungen ausgezeichnet; sein M.Litt Studium in St Andrews/Stirling schloss er als bester seines Jahrgangs ab. Von 2010 bis 2016 war er Stipendiat der Studienstiftung des Deutschen Volkes. Seit April 2016 promoviert er an der Universität zu Köln (Erstbetreuer: Thomas Grundmann) und ist Stipendiat bei der a.r.t.e.s. Graduate School for the Humanities Cologne.

Kontakt: steffen.koch(at)uni-koeln.de

 

Vorträge

06/2016: „In defense of ascetic science“. Kommentar zu Rachel E. Cristys paper „Nietzsche against the unconditional will to truth“. HU-Princeton Workshop, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin.

 

Titelbild: Using the wrong tool for the job (© Bigstock, http://h24-original.s3.amazonaws.com/188503/16853985-0DQAc.jpg) // Portraitfoto: Patric Fouad