skip to content

Selected Language Not Found

This page is not available in the language that was selected in the URL (L=19). You will be redirected to an existing language of this page. Please click here to go to an existing language.

Doctoral Dissertation Projects of the Integrated Track

Here you can find information on the dissertation projects of the doctoral students of the a.r.t.e.s. Integrated Track (scholarship holders, a.r.t.e.s. EUmanities fellows and collegiates).

Information on all current doctoral projects at the Faculty of Arts and Humanities of the University of Cologne (including Regular Track, Integrated Track and a.r.t.e.s. alumni) can be found here.

Friederike Ahrens (Klasse 4)
Die Ästhetik der Gaia-Wissenschaften im Film

Guido J. Alt (Klasse 6)
John Buridan’s Metaphysics of Modality: nominalism, logic and reality in the Quaestiones on the Metaphysics

Elio Antonucci (Klasse 6)
Sharing Signification: the Concept of Intersubjectivity in Cassirer’s Philosophy of Culture

Henrike Backhaus (Klasse 1)
Economic Structures and Processes in Early Bronze Age City-States. A Household-Centered Perspective

Christina Becher (Klasse 2)
‚Vegetal Empowerment‘. Pflanzlich-menschliche Hybridisierungen in Literatur und Bildmedien des 20. und 21. Jahrhunderts

Valerio Bonanno (Klasse 9)
Die scientia affectiva des Albertus Magnus als Modell einer dominikanischen Theologie

Christoph Bracks (Klasse 8)
Prosodic Systems in the languages of Eastern Indonesia: The Prosody-Syntax Interface in Totoli

Lucas Brang (Klasse 7)
The Legal Conscience of a Rising Power – Chinese International Lawyers Between Post-Colonialism and Nationalism: 1979–Present

Bodo Bützler (Klasse 6)
Transnational Law and Collective Accountability

Christoph Burdich (Klasse 1)
‚Wissen über Ketzer‘ – Diffusion, Rezeption und Transformation der häresiologischen Dokumentation zu den Waldensern in Österreich im 14. und beginnenden 15. Jahrhundert

Nicolai Busch (Klasse 2)
Literarischer Konservatismus. Narrations-, Distinktions- und Diskursstrategie deutschsprachiger Gegenwartsliteratur

Francesco Cacciabaudo (Klasse 1)
Kommentar zu den Kyriai Doxai Epikurs

Ugur Caliskan (Klasse 4)
Representations of the World: Appropriations and Denials of Capitalism in the Ottoman-Turkish Novel (1851–1901)

Alessia Cassarà (Klasse 8)
Context and information structure in syntactic variation

Eva-Maria Cersovsky (Klasse 1)
Pflege und Geschlecht. Frauen und Männer in Straßburger Gesundheits- und Fürsorgestrukturen des späten Mittelalters, 1350–1550

Christoph Chwatal (Klasse 5)
Forums, Assemblies, and Arenas: Knowledge Production in Contemporary Art Practice and Theory

Pascal Coenen (Klasse 8)
The Discourse Functions of Vedic īm, sīm, íd, cid and their Old Iranian Cognates

Paul Compensis (Klasse 8)
Processing and representation of clitic doubling and scrambling

Giulia Dovico (Klasse 1)
A critical edition of the scholia to Euripides’ Medea

Irina Dudar (Klasse 9)
Krönen – Ehren – Weitergeben. Modularität und Individualisierungsmechanismen spätmittelalterlicher Schützenketten

Susanne Ebner (Klasse 7)
Digital India: The Smartphone as a game changer

Sophia Egbert (Klasse 5)
Religion und Psychologie. Forschung und Lehre an evangelikalen Colleges, 1945–1998

Eric Engel (Klasse 8)
Referential networks and their role in topic identification

Franziska Englert (Klasse 2)
Making common ground for peace – The interplay between political discourse, reconciliation and societal transformation in the Colombian Peace Process between FARC-EP and the government (2010–2018)

Anouk Everts (Klasse 1)
Moulding Love: A Study of Changing Perceptions of Sexuality and the Body in Hellenistic Egypt and the Mediterranean through Female Egyptianising Terracotta Figurines

Hannes Fahrnbauer (Klasse 9)
Handlungen mit Handschuhen. Objekte, Texte und Bilder in Ordnungsentwürfen der mittelalterlichen Kirche (11.–13. Jh)

Thea Fiegenbaum (Klasse 5)
Waisen- und Findelkinder in Köln zwischen 1750 und 1850

Martina Filosa (Klasse 1)
Die Wirtschaft- und Finanzverwaltung kirchlicher Institutionen im byzantinischen Reich im Spiegel byzantinischer Bleisiegel

Helen Fischer (Klasse 3)
Musik und Autismus

Elias Friedrichs (Klasse 9)
Kultur und Kult der Tapferkeit – Versuch einer Neubewertung des mittelalterlichen Ritterethosʻ

Melanie Fuchs (Klasse 8)
Demonstrative Pronouns and Attention Orienting

Nicolas Gaspers (Klasse 3)
I’m (Not) a Comic Book Villain – Eine Theorie der Superschurkenfigur

Monir Ghaedi (Klasse 5)
Political Islam, secular nationalism and state-building in Iraqi Kurdistan since the 1950’s; Why compared to secular nationalism, political Islam has not been influential in Kurdistan?

Gabriele Giacosa (Klasse 3)
Definitions of Music in Interdisciplinary Music Research

David Greven (Klasse 8)
The Impact of Geothermal Energy Infrastructure on Rural Livelihood

Elena Grimm (Klasse 2)
Exil (be)schreiben. Eine diskursanalytischer Vergleich von Veröffentlichungen und testimonios der Betroffenen während und nach der argentinischen Diktatur 1976–83

Niklas Grouls (Klasse 6)
Concept and experience

Alisa Hajdarpasic (Klasse 9)
Techniken der Kohärenzbildung in den mittelalterlichen Mahrtenehegeschichten

Nina Heindl (Klasse 5)
Künstlerische Formen des Comics ausgehend vom Werk Chris Wares

Julius Herr (Klasse 1)
Komplexes legendarisches Erzählen. Narrativierung von Heiligkeit im Sente Servas, Heiligen Georg und Eraclius

Maria Hirt (Klasse 1)
Festbeschreibungen in Ovids Fasti

Simon Holdermann (Klasse 7)
Digitale Öffentlichkeiten und gesellschaftliche Transformation im Hohen Atlas, Marokko

Denise Hübner (Klasse 2)
Nomen im Nuristani

Merle Ingenfeld (Klasse 5)
“The Cure”: A Transnational History of (Homo-)Sexual Conversion Therapy (1933-1973)

Lukas Jansen (Klasse 1)
Der Principat – eine Kultur des Misstrauens. Untersuchungen zu Verschwörungen gegen den Kaiser

Markus Jansen (Klasse 9)
Der Stellenwert von Kriegsführung und Verteidigung in der spätmittelalterlichen Kölner Führungsschicht vom 13.–16. Jahrhundert

Lena Johann (Klasse 2)
Alfred Döblins Essayismus (1919 – 1933)

Leonie John (Klasse 2)
The Negotiation of (Im)Mobility in Anglophone Māori Literature

Katharina Maria Kalinowski (Klasse 3)
Trans-lating Nature: An Investigation into the Multiplicity of Languages in Ecopoetry

Adrian Kammerer (Klasse 9)
Frauengemeinschaften und die Annahme der dominikanischen Drittordensregel in der Teutonia

Eva Kanis (Klasse 1)
Die Vatergottheiten – Aussehen, Aufgaben, Attribute. Die Problematik der ähnlichen plastischen Darstellung in griechischer und römischer Zeit

Semra Kizilkaya (Klasse 8)
Events and semantic roles at the morphosytax-semantics interface

Marlene Kleiner (Klasse 9)
Frühmittelalterliche Bautechnik als Datierungskriterium? Der Alte Dom St. Johannis von Mainz im europäischen Vergleich

Joachim Knab (Klasse 8)
Negotiating practices of timing in the context of conservation – the case of the BaSubiya in the Zambezi region

Saskia Kroonenberg (Klasse 2)
On the Mother Tongue in a Digitalized World, or: Why read Gramsci Today?

Thomas Kuchlbauer (Klasse 3)
Petrons Satyrica im Theater und Musiktheater. Antikenrezeption zwischen Nischenkunst und vorherrschender Theaterkultur

Sophie Kühnlenz (Klasse 4)
Doing Gender in Museums: Gender as a Category of Knowledge in Historical Exhibitions in the Changing Course of Time

Léa Lacan (Klasse 7)
Forest conservation in Baringo, Kenya: socio-ecological relations and shifting bio-cultural frontiers

Jonas Lau (Klasse 2)
An Electronic Reference Grammar of Àbèsàbèsì

Jingru Li (Klasse 2)
Die Bedeutung der Interkulturalität in der Performanz der Dolmetscher: Ein Kulturvergleich zwischen Deutschland und China

Jonas A. Löffler (Klasse 5)
In the Centre of the Periphery. Music in Multi-Ethnic Tiflis around 1900

Aleksei Lokhmatov (Klasse 5)
Reflections on Continuity in Polish Intellectual Culture: Transborder Perspective of Post-war Public Discussions (1945 – 1956)

Felix Lussem (Klasse 7)
People out of Place, Places out of Time: Der Nexus von regionalem Niedergang und Migration

Kurt Malcher (Klasse 8)
Prominence relations and voice in western Austronesian languages and languages of Mesoamerica

Giulia Marinelli (Klasse 1)
Ciceros Verteidigungsrede für Marcus Fonteius (pro M. Fonteio). Edition, Kommentar, Analyse und Interpretation

Laura Martena (Klasse 6)
Schülervorstellungen und philosophisches Lernen

María Nuria Martínez García (Klasse 8)
Syllable structure in Yucatec Spanish

Lisbeth Matzer (Klasse 5)
Herrschaftssicherung im „Grenzland“. NS-Jugendorganisationen in Österreich und Slowenien (1938-1945)

Janina Meissner (Klasse 2)
Autobiography as Resistance – Poetization of the self in exile between 1933–1945

Tom Menger (Klasse 4)
The origins of colonial violence: colonial perpetrators in European comparative perspective, c. 1890–1914

Sara Meuser (Klasse 8)
Global Prominence in Discourse and Perspective-Taking

Adrian Meyer (Klasse 9)
Vom Wert des Wertes. Zum ökonomischen Diskurs mittelalterlicher und frühneuzeitlicher Erzählliteratur

Katharina Monz (Klasse 7)
Mobilité (linguistique) en marge de la société

Katharina Müller (Klasse 5)
Die Presseausstellung ‚PRESSA‘ 1928 in der Messe Köln und ihre wirtschaftlichen Repräsentationsstrategien. Eine Analyse von Historie, Architektur und stadtplanerischer Inszenierung

Lukas Müller (Klasse 8)
The Spanish and the Portuguese Present Perfect in Discourse

Wolfgang Müller (Klasse 3)
Negotiating Hyphenated Masculinities in Russian-Jewish-American Immigrant Writing

Sophie Mürmann (Klasse 8)
Differentielle Objektmarkierung in den romanischen Sprachen. Eine Untersuchung des Einflusses verbaler Parameter

Burrhus Njanjo (Klasse 4)
Migration, Imagination und Film. Eine Untersuchung zu europäischen Regisseuren mit Migrationshintergrund in Deutschland, Großbritannien und Frankreich

Sophia Oppermann (Klasse 2)
Im Spannungsfeld zwischen Koordination und Subordination – die Konjunktion ‚und‘ in der Geschichte des Deutschen

Daniel Palacios González (Klasse 5)
Disputed memories: Monumental practices on Spanish Civil War mass graves exhumations

Lorenzo Paoletti (Klasse 1)
The opposition to Hellenism: forms of critics to a global hegemonic structure between the 3rd and 1st century BCE

Anna Pavani (Klasse 6)
The Linguistic Basis of the Dialectical Method in Plato’s Late Dialogues

Sina V. Pfister (Klasse 7)
Relating to nature – Making sense of natural hazards and the environment in Constitución, Chile

Maria Katarzyna Prenner (Klasse 8)
Agentivity in impersonal constructions in Polish and Russian

Wiebke Rademacher (Klasse 5)
Jenseits der Konzertsäle. Nicht-bürgerliche Aufführungskontexte klassischer Musik, Berlin 1890–1914

Lea Raith (Klasse 9)
Die Verherrlichung Kölns. Konstruktionen städtischer Vergangenheit vom 10.–12. Jahrhundert

Christina Rath (Klasse 2)
Developing Second Language Pragmatics. Internal and external modification in requests and complaints

Clara Reiring (Klasse 3)
Memory and Space: Salem in American Literature

Simon Ritter (Klasse 8)
Discreteness, Continuity and Robustness in the Phonological System

Diego Romero Heredero (Klasse 8)
Interaction of nominal and verbal features for Differential Object Marking in Spanish

Frederic Rukes (Klasse 3)
A Queer Utopia?: Hyperrealism, Normativity of Difference, and New Comprehensions of Liberation in Contemporary Queer Art

Friederike Rupp (Klasse 5)
Die Bibliothek Ferdinand Franz Wallrafs

Fahime Same (Klasse 8)
Coherence and topic shift in discourse: A comprehensive approach to sentence and discourse topics

Margaryta Sardak (Klasse 1)
Veränderungen der Sakraltopographie Athens und Attikas seit dem Beginn der römischen Herrschaft

Hein Sauer (Klasse 9)
Die Musiksammelhandschriften aus dem Pfarrarchiv Neustadt an der Orla

Simona Sbranna (Klasse 2)
Developing linguistic competence in second language learning: The case of prosody in Italian learners of German

Ina Schall (Klasse 6)
The Principles of Individuals in Plotinus. Between Metaphysics, Biology/Embryology and Transmigration of the Souls

Florian Schleking (Klasse 5)
Kontroversen um Gefühle und Neue Religiosität in der Bundesrepublik Deutschland

Julian Schmischke (Klasse 7)
Practices of Journalism and News-Making in the Global Contemporary: A Case Study of Ghana

Marina Schwark (Klasse 6)
Simplicius on Enmattered Forms

Maria-Teresa Seemann (Klasse 3)
The Female Trickster in Performative Autobiographies

Burak Sezer (Klasse 3)
Thomas Pynchon's Mathematical Poetics

Katrin Sowa (Klasse 7)
Doing Border, Making Nation. Infrastructural Changes and Enforcement Practices at Kenyan Border Posts

Tristan Spillmann (Klasse 9)
Die repastinatio aller Wissenschaften. Lorenzo Vallas kritischer Humanismus zwischen Konformitätsdruck und Konfrontation

Sofie Steinberger (Klasse 5)
Die Wirkmacht politischer Grenzen – eine historische Analyse der Grenze zwischen Melilla und Nador ab 1956

Lena Straßburger (Klasse 2)
Auf Leben und Tod - Inkongruenz in Humor und Horror

Renetta Taylor (Klasse 3)
Iconography in North American Culture

Henriette Terpe (Klasse 2)
Der Dichter und sein Tod. Schreiben mit/für/gegen den Tod in Chile, Argentinien und Spanien

Tabea Thies (Klasse 2)
Effects of deep brain stimulation on speech dynamics in patients with Parkinson’s disease

Linas Tranas (Klasse 6)
To We Through You and Me

Christa van der Wulp (Klasse 7)
Framing Futures

Caterina Ventura (Klasse 8)
Shift in attention as a function of the prosodic realisation of referents

Christina Vollmert (Klasse 3)
Medien-Kultur-Geschichte Frankfurts a.M. im Fin de Siècle

Paula Vosse (Klasse 2)
Experimentelle Literaturästhetik: Ausdrucksformen der Literatur des frühen 20. Jahrhunderts im Spiegel interdisziplinärer Filmtheorien

Mingyu Wang (Klasse 6)
Der Kategorienbegriff und der Anschauungsbegriff bei Husserl

Frederike Weeber (Klasse 8)
Die Semantik und Pragmatik des deutschen Indefinitpronomens ‚ein-’

Jörn Wiengarn (Klasse 6)
Vertrauen in Lebensformen: Eine praxisphilosophische Untersuchung der Rationalität interpersonellen Vertrauens

Madita Wierz (Klasse 3)
Digitale Raumdarstellungen und Raumkonstrukte als Methode zur Erkenntniserzeugung in der Kunstgeschichte

Ragna Winniewski (Klasse 6)
Phenomenologies of the Senses: Synaesthesia as a Concept for a Multisensory Therapy Approach

Souad Zeineddine (Klasse 7)
Made In:Between – Infrastructuring Everydayness

Frank Zickenheiner (Klasse 8)
Argumentation und Subordination im Diskurs

Felix Zimmermann (Klasse 3)
Atmosphärisches Vergangenheitserleben im Digitalen Spiel