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Dissertationsprojekt von Lena Rüßing

Indian Residential Schools: A History of Postcolonial Acknowledgement in Canada (Arbeitstitel)

In the 19th and 20th century, more than 150,000 native children in Canada were taken from their families and communities and sent to so-called Indian Residential Schools where physical, sexual, and emotional abuse were commonplace, and the practice of their cultural traditions was forbidden. The indian residential school system was based on an aggressive assimilation policy of the British colonial power and later the Canadian government's Indian Affairs Department that officially encouraged the growth of this school system as a valuable agent in a wider policy of civilizing Native Peoples – comprising of the First Nations, the Inuit and Métis – and assimilating them into the European-Canadian society. The schools were largely operated by churches and funded by the Canadian government. Since the late 20th century, several initiatives such as a Truth and Reconciliation Commission were established to address the colonial injustice inflicted on native children in terms of the loss of languages and culture. The colonial legacy is still present in Canada and is manifested in the national struggle for a new relationship between indigenous and non-indigenous people, based on mutual respect, peaceful coexistence and indigenous self-determination. The PhD project deals with the contemporary history of the Canadian reconciliation process with special regard to indigenous perspectives. The study focuses in particular on the questions of the kind of understanding the Indian Residential Schools survivors have about coming to terms with colonial and postcolonial abuses, the kind of demands they bring forward with a view to reconciliation initiatives, how far indigenous pressure groups were involved in the genesis and work of the Truth and Reconciliation Commission, and how strong their voice was in shaping its agenda. The project will connect approaches from Transitional Justice, Social History and Postcolonial Studies, and illustrate how indigenous groups clearly advanced a truth-sharing process from the bottom up by appropriating a truth commission as a tool for asserting their own interests.

 

Kurzbiographie

Lena Rüßing, Jahrgang 1989, studierte Kommunikationswissenschaften, Geschichte und Kulturwissenschaften an der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn und der Universität Konstanz sowie im Rahmen eines Auslandssemesters an der University of Pretoria, Südafrika. Erfahrungen im interdisziplinären Arbeiten sammelte sie bereits während ihres fächerübergreifend angelegten Masterstudiums, in dem sie mit Studierenden und (Nachwuchs-)WissenschaftlerInnen aus unterschiedlichen disziplinären Kontexten zusammengearbeitet hat. Das Studium schloss sie mit ihrer Masterarbeit über die Rolle und Bedeutung der südafrikanischen Wahrheits- und Versöhnungskommission im globalen Zusammenhang der Arbeit solcher Kommissionen ab. Von November 2014 bis April 2015 war sie Stipendiatin des Exzellenzclusters „Kulturelle Grundlagen von Integration“ an der Universität Konstanz zur Vorbereitung eines Dissertationsprojektes. Seit April 2015 wird sie als Stipendiatin der a.r.t.e.s. Graduate School (Klasse 4) gefördert und promoviert im Fach Neuere und Neueste Geschichte zur Einsetzung und Arbeit von Wahrheitskommissionen in postkolonialen Gesellschaften unter der Betreuung von Prof.'in Dr. Ulrike Lindner (Universität zu Köln) und Prof. Dr. Claus Kreß LL.M. (Cambridge / Universität zu Köln). Ihre Arbeits- und Forschungsschwerpunkte umfassen die Geschichte des Umgangs mit historischem Unrecht, Transitional Justice, Erinnerungskulturen und Erinnerungspolitik (Schwerpunkt 20./21. Jahrhundert), Globalgeschichte (Schwerpunkt 19.–21. Jahrhundert) sowie Postcolonial Studies. Darüber hinaus verfügt sie über praktische Erfahrungen im Printbereich von regionalen und überregionalen Medienunternehmen sowie in der entwicklungspolitischen internationalen Zusammenarbeit.

Kontakt: lena.ruessing(at)uni-koeln.de

 

Vorträge

"Indian Residential Schools: A History of Postcolonial Acknowledgement in Canada"
17. Februar 2017: Vortrag im Rahmen der 38. Jahrestagung "Neue Perspektiven auf Suburbia - Revisiting Suburbia" der Gesellschaft für Kanada-Studien e.V. (17.-19. Februar 2017), Hotel am Badersee, Grainau

"Wahrheit und Versöhnung in post-kolonialen Gesellschaften. Die Wahrheitskommissionen in Kanada und Mauritius"
05. März 2016: Vortrag im Rahmen der Tagung "Verzeihen – Versöhnen – Vergessen" der Sektion Kultursoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (04.–05. März 2016), Universität Luzern, Kultur- und Sozialwissenschaftliche Fakultät

“Truth Commissions in Post-Colonial Societies. The Cases of Canada and Mauritius”
16. Oktober 2015: Vortrag im Rahmen des Symposiums “The Brazilian National Truth Commission in the Context of Latin America: Local, National and Global Perspectives” (15.–17. Oktober 2015), VolkswagenStiftung, Schloss Herrenhausen, Hannover (in Kooperation mit dem Zukunftskolleg der Universität Konstanz)

 

Titelbild: „global“ von vege/fotolia.com // Portraitfoto: Patric Fouad